Tisztelt Felhasználók!
Manapság szinte nélkülözhetetlen, hogy bankszámlával rendelkezzünk, hiszen a
munkabér legtöbbször a bankszámlára érkezik, a hitelek folyósítása szintén számlán
keresztül történik, és a különböző szolgáltatók is a számláról történő fizetést
részesítik előnyben. A bankszámla használatának ugyanakkor költségei is vannak,
amelyek intézményenként, de akár intézményen belül számlacsomagonként is eltérőek
lehetnek. Nem mindegy tehát, melyik bankszámlára esik a választásunk, illetve
mire és hogyan használják azt.
A bankszámlaválasztásnál mérlegelendő szempontokról olvassa el Bankszámla nyitás című összefoglalónkat.
A programban a hitelintézetek által forgalmazott lakossági forintszámlák főbb
kondícióit, a belföldi forinttranzakciókkal és a belföldi kártyahasználattal kapcsolatos
jellemzőket szerepeltetjük.
A program használata szempontjából bankszámlának tekintjük a 18. életévüket betöltött ügyfelek részére kínált, forintban nyilvántartott
bankszámlákat, valamint számlacsomagokat.
A programban nem szerepelnek a rögzített célú számlatermékek (pl.: hallgatói hitelhez kapcsolódó bankszámla,
START számla, tulajdonosi számlák stb.), valamint a privát banki szolgáltatás
keretében elérhető termékek, a megtakarítási számlák, és egyedi számlakonstrukciók.
Jó, ha tudja, hogy a bankszámlán elhelyezett összegekre vonatkozik az OBA betétbiztosítása.
Az OBA betétbiztosításról bővebben.
Az alábbiakban néhány, a számlaválasztást befolyásoló és a programban szereplő
választófeltételhez fűzött magyarázatot talál:
Kor
A szolgáltatók egyes számláikat, számlacsomagjaikat az igénylő életkora alapján
kínálják.
Havi rendszeres, átlagos jövedelem, jóváírás
A számla, számlacsomag kiválasztásánál érdemes figyelemmel lenni arra, hogy a
rendszeres jövedelem, jóváírás mellett feltételként szerepelhet például a következők
egyike vagy azok valamilyen kombinációja:
-
mekkora a jóváírás nagysága,
-
ennek hány jóváírásból kell teljesülni,
-
honnan érkezhet a jóváírás (pl.: Országos Nyugdíjfolyósító Igazgatóság),
-
milyen jogcímen érkezhet a jóváírás (pl. munkabér, nyugdíj).
Bankkártyák típusa
Az egyes bankkártyatípusokról az MNB honlapjának fogyasztóvédelmi oldalán, a
Bankkártyák menüpotban talál bővebb információkat.
Bankfiók elhelyezkedése
Bankszámla választásakor fontos szempont lehet az is, hogy az érintett hitelintézetnek
van-e a lakó-, vagy tartózkodási helyének közelében fiókja. Lehetőség van szűkíteni
a felkínált számlatermékek körét aszerint, hogy a kiválasztott megyében mely intézmény
rendelkezik bankfiókkal.
A programban az alábbi kiegészítő bankszámla-szolgáltatások közül kiválaszthatja, melyeket
szeretné igénybe venni:
-
Használja a netbankot ügyintézésre?
-
Használja a bankkártyáját pénzügyei intézésére?
-
Kér SMS szolgáltatást?
-
További számla kapcsolódjon a bankszámlához?
-
Szeretne biztosítási szolgáltatást (pl. bankkártyához utasbiztosítást, kockázati biztosítás, munkanélküliség elleni
védelmet nyújtó biztosítás) igénybe venni ?
-
Kér Telebank szolgáltatást?
-
A számlához tartozzon közvetlen megtakarítási lehetőség?
-
Folyószámlahitel-keret álljon rendelkezésre?
A fenti felsorolt szolgáltatások esetében a programot használó fogyasztó az IGEN/NEM/MIND
opció közül választhat.
Az IGEN opció választása azt jelenti, hogy az adott „szolgáltatás kapcsolódjon a bankszámlához/bankszámlacsomaghoz”.
Az, hogy ezen belül
minden esetben a termék adatlapján tekinthető meg.
A NEM opció választása az adott szolgáltatás esetében az jelenti, hogy a felhasználó
számára nem szükséges például, hogy a számlacsomagjához biztosítási szolgáltatás
is kapcsolódjon.
Ha Ön a MIND opciót választotta, abban az esetben a program nem szűkíti tovább a számlatermékek
körét, tehát abban szerepelni fognak mindazon számlatermékek, amelyekhez kapcsolódik
az adott szolgáltatás és azok is, amelyekhez nem.
Az alábbi ábra a kiválasztott szűkítő paraméterek szempontjából mutatja a program
működését.
A nagyításhoz kattintsona képre!
Használja a netbankot ügyintézésre?
A netbankkal kapcsolatban a program három lehetőséget különböztet meg:
- Amennyiben a számlához, számlacsomaghoz netbank nem kapcsolódhat, akkor egyes tranzakciók elvégzése (pl. eseti átutalás) személyesen az intézmény
fiókjában vagy esetleg telefonon keresztül lehetséges.
- Ha a számlához, számlacsomaghoz kapcsolódik netbank, akkor két eset lehetséges.
-
Ha csak lehetséges az igénybevétele, akkor a számlanyitáskor vagy más, későbbi időpontban is igényelhető
a szolgáltatás.
-
Egyes esetekben a számlacsomag feltételei szerint a számlanyitással egyidejűleg
kell szerződést kötni a netbank szolgáltatásra, függetlenül attól, hogy ezt a szolgáltatást a későbbiekben
használni szeretné-e vagy sem.
Használja a bankkártyáját pénzügyei intézésére?
A bankkártya és a számla kapcsolatára a program három lehetőséget különböztet meg:
- Ha a számlához, számlacsomaghoz bankkártya nem kapcsolódhat, akkor egyes tranzakciók elvégzése (pl. készpénzfelvétel ATM-ből, bankkártyás
fizetés) nem lehetséges.
-
Ha a számlához, számlacsomaghoz kapcsolódik bankkártya, akkor két eset lehetséges.
-
Abban az esetben, ha csak lehetséges az igénybevétele, akkor a számlanyitáskor, vagy más, későbbi időpontban is igényelhető
a bankkártya.
-
Egyes esetekben a számlacsomag feltételei szerint a számlanyitással egyidejűleg
kell szerződést kötni a bankkártyára vonatkozóan, függetlenül attól, hogy ezt a későbbiekben használni
szeretné-e vagy sem.
SMS-szolgáltatás
Az SMS-szolgáltatás háromféle módon kapcsolódhat a számlához:
- Ha a számlához, számlacsomaghoz nem kapcsolódhat SMS-szolgáltatás, akkor például egyes tranzakciók elvégzése után (készpénzfelvétel ATM-ből, jóváírás
érkezése stb.) azokról nem kaphat SMS információt, illetve nem lehetséges például
interaktív művelet elvégzése (pl. számlaegyenleg lekérdezése) sem.
- Ha a számlához, számlacsomaghoz kapcsolódik SMS-szolgáltatás, akkor két eset lehetséges.
-
Ha csak lehetséges az igénybevétele, akkor a számlanyitáskor, vagy más későbbi időpontban is igényelhető
ilyen szolgáltatás.
-
Egyes esetekben a számlacsomag feltételei szerint a számlanyitással egyidejűleg
kell szerződést kötni az SMS-szolgáltatásra, függetlenül attól, hogy ezt a későbbiekben használni
szeretné-e vagy sem.
Az SMS-szolgáltatásról bővebben IDE kattintva olvashat
További számla kapcsolódhat-e a bankszámlához?
A főszámla, illetve a további számlákra vonatkozóan a program három lehetőséget különböztet meg:
- Ha a számlához, számlacsomagon belül további számla nem kapcsolódhat, akkor Önnek nincs lehetősége az adott számlához kapcsolódóan további számlát
nyitnia.
- Ha a számlához, számlacsomaghoz kapcsolódik további számla, akkor két eset lehetséges.
-
Abban az esetben, ha csak lehetséges az igénybevétele, akkor a számlanyitáskor, vagy más, későbbi időpontban is igényelhetők további
számlák.
-
Egyes esetekben a számlacsomagban nemcsak egy forint alapú számla szerepel, hanem
egyidejűleg további számla (pl. devizaszámla) is nyitható.
A bankszámlákról, illetve az azokhoz kapcsolható szolgáltatásokról bővebben ITT olvashat.
Biztosítási szolgáltatás
A számla és a biztosítás kapcsolatának megjelölése három módon lehetséges a programban:
- Ha a számlához, számlacsomaghoz biztosítási szolgáltatás nem kapcsolódhat, akkor Önnek nincs lehetősége egy, az intézménynél esetlegesen elérhető csoportos
biztosítás igénybevételére.
- Ha a számlához, számlacsomaghoz kapcsolódik biztosítási szolgáltatás, akkor két eset lehetséges.
-
Ha csak lehetséges az igénybevétele, akkor a számlanyitáskor, vagy más, későbbi időpontban is igényelhető
ilyen szolgáltatás.
-
Egyes számlák, számlacsomagok esetében pedig a számlacsomag részeként szerepel a biztosítási szolgáltatás.
Telebank szolgáltatás
A számla és a Telebank szolgáltatás kapcsolatának megjelölésére háromféle mód
lehetséges a programban:
- Ha a számlához, számlacsomaghoz Telebank szolgáltatás nem kapcsolódhat, akkor Önnek ezen a módon az egyes tranzakciók elvégzése (pl. eseti utalás kezdeményezése)
nem lehetséges.
-
Ha a számlához, számlacsomaghoz kapcsolódik Telebank szolgáltatás, akkor kétféle kapcsolat különböztethető meg.
-
Ha csak lehetséges az igénybevétele, akkor akár a számlanyitáskor, vagy más későbbi időpontban
is igényelhető ilyen szolgáltatás.
-
Egyes számlák, számlacsomagok esetében pedig a számlanyitással egyidejűleg történik a szerződéskötés erre a szolgáltatásra függetlenül attól, hogy ezt a későbbiekben használni szeretné-e
vagy sem.
A Telebank szolgáltatásról bővebben IDE kattintva olvashat.
Megtakarítási lehetőség
A programban ennek jelzésére háromféle lehetősége van:
-
Ha a számlához, számlacsomaghoz megtakarítási lehetőség nem kapcsolódhat akkor nem lehetséges a meghatározott számla meglétéhez kötött megtakarítási
lehetőség igénybevétele, vagy az intézmény nem rendelkezik ilyen lehetőséggel.
-
Ha a számlához, számlacsomaghoz kapcsolódik megtakarítási lehetőség, akkor kétféle kapcsolat különböztethető meg.
-
Ha lehetséges az igénybevétele, akkor a számla igénybevételéhez kapcsolódó megtakarítási termékek
is elérhetőek a számla megnyitásától kezdve bármikor.
-
Egyes számlák, számlacsomagok esetében pedig bizonyos megtakarítási termékek
automatikusan a számla, számlacsomag részét képezik, függetlenül attól, hogy ezt a későbbiekben igénybe szeretné-e venni
vagy sem.
Folyószámlahitel
A számla és a folyószámlahitel kapcsolatának megjelölésére háromféle mód van
a programban:
- Ha a számlához, számlacsomaghoz nem kapcsolódhat folyószámlahitel, akkor Önnek a számla, számlacsomaghoz kapcsolódóan nem lesz lehetősége arra,
hogy hitelkeretet igényeljen.
- Ha a számlához, számlacsomaghoz kapcsolódik folyószámlahitel, akkor kétféle kapcsolat különböztethető meg.
-
Ha csak lehetséges az igénybevétele, akkor akár a számlanyitáskor, akár későbbi időpontban is igényelhető
ilyen szolgáltatás.
-
Egyes számlák, számlacsomagok esetében pedig a számlanyitással egyidejűleg, vagy egy későbbi időpontban, - minősítés alapján - automatikusan felkínálásra
kerül(het) a hitelkeret.