IV/138/2002. számú határozat az OTP Quantum Önkéntes Nyugdíjpénztár kötelezéséről a felsorolt intézkedések megtételére
|
IV/138/2002. számú határozat az OTP Quantum Önkéntes Nyugdíjpénztár kötelezéséről a felsorolt intézkedések megtételére A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (a továbbiakban: Felügyelet) képviseletében az OTP Quantum Önkéntes Nyugdíjpénztár (1051 Budapest, Nádor u. 16.) - a továbbiakban Pénztár - 2001. november 19-23-i általános ellenőrzéséről készült jelentés-jegyzőkönyv megállapításai alapján az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárakról szóló 1993. évi XCVI. törvényben (a továbbiakban: Öpt.) biztosított jogkörömben eljárva az alábbi határozatot hozom: 1. Kötelezem a Pénztárat, hogy szabályzatait a jogszabályi előírásoknak és a pénztári gyakorlatnak megfelelően módosítsa. 2. Kötelezem a Pénztárat, hogy a jövőben könyvviteli elszámolásait és nyilvántartásait maradéktalanul feleltesse meg a jogszabályi előírásoknak, különös tekintettel az igénybe vett értékelési különbözet céltartalékának képzésére. 3. Kötelezem a Pénztárat, hogy az átlépő tagokkal kapcsolatos elszámolások során a jogszabályban előírt határidőket tartsa be, Szolgáltatási szabályzatát egészítse ki az elszámolási határidőkkel és annak megfelelően járjon el. 4. Kötelezem a Pénztárat, hogy a jövőben az éves beszámoló leltárral való alátámasztása, a kiegészítő melléklet és az üzleti jelentés összeállítása során a jogszabályi előírások szerint járjon el. 5. Kötelezem a Pénztárat, hogy a jövőben a belépési nyilatkozatok záradékolása során a jogszabályi előírások szerint járjon el. 6. Kötelezem a Pénztárat, hogy a jövőben a közgyűlések, valamint az igazgatótanácsi ülések összehívása és gyakorisága vonatkozásában tartsa be a jogszabályi előírásokat. 7. Kötelezem a Pénztárat, hogy vagyonkezelői szerződését a jogszabályi előírások szerint módosítsa. 8. Kötelezem a Pénztárat, hogy teremtse meg az üzleti és pénztártitokra vonatkozó jogszabályi előírások betartásának feltételeit. 9. Kötelezem a Pénztárat, hogy a jövőben a befektetésekkel kapcsolatos vagyonarányos költségek elszámolását a jogszabályi előírások szerint végezze. 10. Kötelezem a Pénztárat, hogy a jövőben a hozamráta számítása során a jogszabályi előírások szerint járjon el. 11. Kötelezem a Pénztárat, hogy a jövőben közzétételi kötelezettségének a jogszabályi előírások szerint tegyen eleget. 12. Kötelezem dr. Ecsedi Ferencet, mint az igazgatótanács elnökét, hogy jelen határozatot az igazgatótanácsi és az ellenőrző bizottsági ülésen a kézhezvételtől számított 8 munkanapon belül ismertesse, illetőleg a pénztártagokkal a soron következő közgyűlésen is ismertesse. 13. Kötelezem a Pénztárat, hogy a jelen határozatom 12. pontjában előírt kötelezettségének teljesítéséről az igazgatótanácsi és az ellenőrző bizottsági ülésen készítsen jegyzőkönyvet, és azokat az ülés megtartásától számított 3 munkanapon belül küldje meg a Felügyelet részére. 14. Kötelezem a Pénztárat, hogy a rendelkező részben előírt kötelezettségeinek teljesítéséről és annak módjáról a határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül a dokumentumok egyidejű megküldésével írásban tájékoztassa a Felügyeletet. A határozat ellen fellebbezésnek helye nincs, annak felülvizsgálatát - a kézhezvételétől számított 30 napon belül - a Pénztár a Fővárosi Bíróságtól keresettel kérheti. Indokolás: A Pénztárnál a Felügyelet a 140/2001. sz. megbízólevéllel 2001. november 19-23-án általános ellenőrzést tartott. Az ellenőrzés tárgya a Pénztár működésének átfogó vizsgálata volt. Az ellenőrzés alá vont időszak az 1999-2000. év és 2001. I-III. negyedév volt. A határozat meghozatalakor figyelembe vettem az általános ellenőrzésről készült jelentés-jegyzőkönyvet, valamint a Pénztár észrevételeit. ad. 1. Az ellenőrzés megállapította, hogy a Pénztár szabályzatai nem felelnek
meg maradéktalanul a jogszabályi előírásoknak. Számviteli politikája nem
határozza meg a lényegesnek, a jelentősnek, a nem lényegesnek, a nem jelentősnek
tekintett hibák, eltérések kritériumait, a Befektetett eszközök és források
értékelési szabályzatában a tárgyi eszközök és immateriális javak értékelésekor
alkalmazott fogalmak nem a jogszabálynak megfelelőek, a Pénzkezelési szabályzat
rendelkezései pedig nem felelnek meg a pénztári gyakorlatnak (jelentés-jegyzőkönyv
I/2., 3., 5. pontja). ad. 2. Az ellenőrzés megállapította, hogy a Pénztár könyvviteli elszámolásai
nem felelnek meg maradéktalanul a jogszabályi előírásoknak. A Pénztár
egyes esetekben a könyvvizsgálói díjak passzív időbeli elhatárolását nem
végezte el, egy passzív időbeli elhatárolásként elszámolt tétel a könyvviteli
nyilvántartásokban duplikáltan szerepelt, mivel a Pénztár negyedév első
napján nem fordította azt vissza, a felügyeleti díjat a Pénztár 2001.
I-II. negyedévében nem megfelelő főkönyvi számlára könyvelte, továbbá
a Pénztár 2000. évben igénybe vett értékelési különbözetre céltartalékot
nem képzett (jelentés-jegyzőkönyv VII/3., 5., VIII/3. pontja). ad. 3. Az ellenőrzés megállapította, hogy a Pénztár az átlépő tagokkal kapcsolatos
elszámolások során nem tartotta be a jogszabályban előírt határidőt, az
elhalálozott tag kedvezményezettjével indokolatlanul hosszú idő - a bejelentéstől
számított 3 hónap - múlva számolt el. A Pénztár Szolgáltatási szabályzatában
a szolgáltatást igénybe vevő tagokkal kapcsolatos elszámolásokra vonatkozóan
határidőket nem állapít meg (jelentés-jegyzőkönyv IX/3-4. pontja). ad. 4. Az ellenőrzés megállapította, hogy a Pénztár 1999., 2000. évi éves beszámolóinak
üzleti jelentése, a beszámolók leltárral való alátámasztása és az 1999.
évi beszámoló kiegészítő melléklete nem felelt meg maradéktalanul a jogszabályi
előírásoknak. A Pénztár az 1999-2000. évi éves beszámolókban a saját tőke
elemeit leltárral nem támasztotta alá, az 1999. évi éves pénztári beszámoló
kiegészítő mellékletében a befektetési tevékenység hatékonyságának mutatószámait
nem mutatta be, az 1999. és 2000. évi üzleti jelentéseiben nem tér ki
a taglétszám várható alakulására és a mérlegkészítésig történt eseményekre
(jelentés-jegyzőkönyv XII/6., XIV/7-8. pontja). ad. 5. Az ellenőrzés megállapította, hogy a Pénztárnál a vizsgált időszakban
tagsági viszonyt létesített tagok közül két esetben a záradékolás időpontját
megelőzte a tagsági viszony kezdeteként megállapított időpont (jelentés-jegyzőkönyv
XVI/6. pontja). ad. 6. Az ellenőrzés megállapította, hogy a Pénztárnál a vizsgált időszakban
tartott közgyűlések esetén a meghívók kézbesítése és a közgyűlés megtartása
között 15 nap nem telt el, és a Pénztár igazgatótanácsa sem ülésezett
három havi rendszerességgel (jelentés-jegyzőkönyv XVI/7-8. pontja). ad. 7. Az ellenőrzés megállapította, hogy a Pénztár a vagyonkezelői szerződésben
nem határozta meg a szerződés szerinti díj alapját képező portfolió értékelés
módját (jelentés-jegyzőkönyv V/11. pontja). ad. 8. Az ellenőrzés megállapította, hogy a Pénztárnál a tagnyilvántartás informatikai
megvalósításáért felelős informatikus az OTP Bank Rt. Bérosztályával áll
szerződésben. Mivel a Pénztár és az informatikus között nincs szerződéses
viszony, felmerül az üzleti és pénztártitok megsértésének lehetősége (jelentés-jegyzőkönyv
XVIII/3. pontja). ad. 9. Az ellenőrzés megállapította, hogy a Pénztárnál a befektetésekkel kapcsolatos
vagyonarányos költségek (vagyon és letétkezelési díjak) elszámolása nem
felel meg maradéktalanul a jogszabályi előírásoknak. A Pénztár az 1000,-Ft
alatti vagyonkezelési díjat fedezeti tartalékra számolja el, míg a letétkezelői
számlák ellenőrzésének elmaradásából eredően 1999-ben volt olyan eset,
amikor a valósnál nagyobb összegű letétkezelési díj került számlázásra
és kifizetésre. 1999-ben a Pénztár a letétkezelői díjat a működési tevékenység
terhére számolta el (jelentés-jegyzőkönyv VI.B/2-3. pontja). ad. 10. Az ellenőrzés megállapította, hogy a Pénztár 1999-ben és 2000-ben nem
számolt hozamrátákat, hanem a vagyonkezelő által számolt hozamráta adatokat
vette át, amely nem a beérkezés napjával veszi figyelembe a befizetéseket,
ezért az így számított hozamráta nem felel meg a jogszabályi előírásoknak
(jelentés-jegyzőkönyv VI.C/3. pontja). ad. 11. Az ellenőrzés megállapította, hogy a Pénztár 1999-ben és 2000-ben a
Pénzügyi Közlönyben előírt közzétételi kötelezettségnek nem tett eleget
(jelentés-jegyzőkönyv XIV/10. pontja). ad. 12. A rendelkező részben előírt tájékoztatás a Pénztár jogi és ténybeli helyzete tekintetében elsőrendű fontosságú, hiszen a megfelelő tájékoztatás hiányában az igazgatótanács és az ellenőrző bizottság, illetve a közgyűlés az Öpt-ben meghatározott jogköreit nem tudná teljességében gyakorolni, és ez sértené a pénztártagok jogait. Az igazgatótanács, illetve az ellenőrző bizottság tagjainak feladatait és hatáskörét az Öpt. 24-27. §-ai, egyetemleges felelősségüket feladatkörükben kötelezettségeik megszegésével okozott kárért az Öpt. 20. §-a rögzíti. ad. 13. A rendelkezés az Öpt. 65. § (1) és (3) bekezdés a) pontján alapul. ad. 14. A rendelkezés az Öpt. 65. § (1) és (3) bekezdés a) pontján alapul. A határozat elleni fellebbezést a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló 1999. évi CXXIV. törvény 4. § (3) bekezdése zárja ki, a bírósági felülvizsgálatát az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény 72. §-a biztosítja. Budapest, 2002. május 16. dr. Szász Károly sk. |