Főoldal -- Határozatok -- Pénztári határozatok
IV/182/2003. számú határozata a Vitamin Egészségpénztár kötelezéséről intézkedések megtételére

IV/182/2003. számú határozata a Vitamin Egészségpénztár kötelezéséről intézkedések megtételére

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (a továbbiakban: Felügyelet) képviseletében a Vitamin Egészségpénztár (1011 Budapest, Iskola u. 13.) - a továbbiakban: Pénztár - 2003. május 14-26. között lefolytatott általános ellenőrzésről készült jelentés-jegyzőkönyv megállapításai alapján az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárakról szóló 1993. évi XCVI. törvényben (Öpt.) biztosított jogkörömben eljárva az alábbi határozatot hozom:

1. Kötelezem a Pénztárat, hogy a pénztári alapok képzésére vonatkozó szabályzatot készítse el, és a Felügyeletre küldje meg.

2. Kötelezem a Pénztárat, hogy intézkedjen annak érdekében, hogy a munkáltatók a tagdíj, a munkáltatói hozzájárulás és az esetleges adomány teljes összegét fizessék be a Pénztár számlájára. Kötelezem továbbá arra, hogy amennyiben a szolgáltatások összegét a munkáltató közvetítésével kívánja kifizetni a tagoknak, ennek szabályozási és ellenőrzési feltételeit teremtse meg.

3. Kötelezem a Pénztárat, hogy a bizonylatok alaki kellékeire vonatkozó előírásokat a jövőben tartsa be.

4. Kötelezem a Pénztárat, hogy a 2003. évi letétkezelői díjak tartalékok közötti megosztását végezze el, és az ezt igazoló dokumentumokat a Felügyeletnek küldje meg.

5. Kötelezem a Pénztárat, hogy a 2002. évi beszámolót alátámasztó leltárat pótlólag készítse el, és a Felügyeletnek nyújtsa be.

6. Kötelezem a Pénztárat, hogy a 2003. évi szolgáltatási kiadások szolidaritási részét a tagok egyéni számlájára egyenlegarányosan ossza fel, és az ezt igazoló dokumentumokat a Felügyeletnek küldje meg.

7. Kötelezem az igazgatótanács elnökét, hogy jelen határozatot az igazgatótanácsi és az ellenőrző bizottsági ülésen a kézhezvételtől számított 15 munkanapon belül, a pénztártagokkal a soron következő közgyűlésen ismertesse.

8. Kötelezem a Pénztárat, hogy a határozat előző pontjában előírt kötelezettségének teljesítéséről az igazgatótanácsi és az ellenőrző bizottsági ülésen készítsen jegyzőkönyvet, és azokat az ülés megtartásától számított 3 munkanapon belül küldje meg a Felügyelet részére.

9. Kötelezem a Pénztárat, hogy a rendelkező részben előírt kötelezettségeinek teljesítéséről és annak módjáról a határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül a dokumentumok egyidejű megküldésével írásban tájékoztassa a Felügyeletet. A 2. pontban fogalt kötelezettség végrehajtását 60 nap alatt, a 6. pontban foglalt kötelezettség végrehajtását a következő közgyűlést követő 30 napon belül kell igazolni.

A határozat ellen fellebbezésnek helye nincs, annak felülvizsgálatát - a kézhezvételétől számított 30 napon belül - a Pénztár a Fővárosi Bíróságtól keresettel kérheti.

Indokolás: A Pénztárnál a Felügyelet a 27/2003. sz. megbízólevéllel 2003. május 14-26. között általános ellenőrzést tartott. Az ellenőrzés tárgya a Pénztár működésének átfogó vizsgálata volt. Az ellenőrzés alá vont időszak 2001 II. negyedévétől a vizsgálat megkezdésének időpontjáig terjedt. Az ellenőrzésről készült jelentés-jegyzőkönyvre a Pénztár észrevételt tett.

Az ellenőrzés során megállapított és a határozat rendelkező részében előírt kötelezettségeket a következőkkel indokolom:

ad 1. Az ellenőrzés megállapította, hogy a Pénztár az ellenőrzés időpontjáig nem készített a pénztári alapok képzésére vonatkozó szabályzatot, amivel megsértette az önkéntes kölcsönös egészség- és önsegélyező pénztárak beszámoló készítésének és könyvvezetésének sajátosságairól szóló 252/2000. (XII. 24.) Kormányrendelet 6. § (5) bekezdés e) pontját (jelentés-jegyzőkönyv II. fejezet 1. pont). A Pénztár észrevételében közölte, hogy a hiányzó szabályzat kidolgozását megkezdte, melyet a soron következő igazgatótanácsi ülésen kíván jóváhagyni.

ad 2. Az ellenőrzés megállapította, hogy egyes munkáltatók esetében a tagdíj, a munkáltatói hozzájárulás és az eseti támogatások összege nem folyik be a Pénztár elszámolási betétszámlájára, továbbá a szolgáltatási számlák ellenértékét nem a Pénztár, hanem a munkáltató fizeti ki a tagok részére. A Pénztár azzal, hogy pénzügyileg nem teljesült gazdasági eseményeket (tagdíjak befizetése, szolgáltatási kiadások kifizetése) könyvelt, megsértette a 252/2000. (XII. 24.) Kormányrendelet 6. § (1) bekezdésének előírásait (jelentés-jegyzőkönyv III. fejezet 1. pont).

A Pénztár észrevétele szerint az általa folytatott gyakorlat jogszabályszerű, egyúttal elfogadott költségkímélő célú pénzügytechnikai megoldás. A jegyzőkönyvben leírtakat megvizsgálva ugyanakkor megállapították, hogy a munkáltatói szerződésekben szükséges a pénzforgalmi elszámolás ezen módszerének szabályaira és az ezzel kapcsolatos adatszolgáltatások, igazolások tartalmára részletesen kitérni.

Az észrevételt csak részben fogadom el. Fenntartom, hogy az a gyakorlat, miszerint a munkáltató a tagdíj és a szolgáltatás különbségét utalta át a Pénztárnak, jogszabálysértő, ezért azt meg kell szüntetni. A szolgáltatások tényleges kifizetését a Pénztár azzal a feltétellel bonyolíthatja a munkáltatón keresztül, ha ennek szabályozási és szerződési feltételeit megteremti, egyúttal az érintett munkáltatóktól tagi bontásban elszámolási listát követel meg, amelynek alapján meggyőződhet arról, hogy a munkáltatók a kiküldött listákon meghatározott szolgáltatások ellenértékét a tagoknak rendben kifizették.

ad 3. Az ellenőrzés megállapította, hogy a házipénztárból történő kifizetések esetén a házipénztári bizonylatokon a könyvelő, az ellenőr, és kiállító személye azonos volt, továbbá a teljesítés igazolását a házipénztári bizonylaton abban az esetben is az ügyvezető végezte, ha a kifizetés jogosultja ő maga volt. A fentiekkel a Pénztár megsértette a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (Sztv.) 167. § (1) c) pontjában foglaltakat (jelentés-jegyzőkönyv III. fejezet 5. pont). A Pénztár az észrevételében közölte, hogy az igazgatótanács határozatban hívta fel az ügyvezetés figyelmét a bizonylatolási, utalványozási előírások maradéktalan betartására.

ad 4. Az ellenőrzés megállapította, hogy a letétkezelői díj az alapok között nem került megosztásra, hanem teljes egészében a működési tartalék terhére került elszámolásra (jelentés-jegyzőkönyv IV. fejezet 6. pont). A fentiekkel a Pénztár megsértette az Öpt. 36. § (4) d) pontjában foglaltakat. A Pénztár észrevételében közölte, hogy az igazgatótanács elrendelte a letétkezelői díjnak a befektetésben résztvevő alapok arányában történő elszámolásának bevezetését.

ad 5. Az ellenőrzés megállapította, hogy a Pénztár a 2001. és 2002. évi éves beszámoló egyes tételeit - főleg formai hiányosságok miatt - nem tudta szabályos leltárral alátámasztani, amivel megsértette a 252/2000. (XII. 24.) Kormányrendelet 28. § (2) bekezdés előírásait (jelentés-jegyzőkönyv V. fejezet 2. pont). A Pénztár észrevételeiben közölte, hogy intézkedett annak érdekében, hogy a leltárra vonatkozó formai követelményeket betartsák.

ad 6. Az ellenőrzés megállapította, hogy a szolgáltatás-terhelések az egyéni számlán a tag javára történő kifizetés (banki kivonat értéknapja) naptári napjával kerültek könyvelésre. A könyvelés formailag 60-40 %-ban megosztásra kerül, azonban a teljes összeg az igénybevevő tag egyéni számláján került terhelésre (jelentés-jegyzőkönyv V. fejezet 3. pont és VII. fejezet 3. pont), amivel a Pénztár megsértette az Öpt. 51. § (5) bekezdésének előírásait.

A Pénztár észrevételében gyakorlatát törvényesnek tartja, ugyanakkor közölte, hogy az ellenőrzés hatására szakértői testületet hoz létre működésének átvilágítására, a szükséges módosítások kidolgozására. Mivel a megállapítás a teljes informatikai és belső szabályzati rendszert érinti, közölte, hogy a kérdést csak a következő évi első közgyűlésen tudja megtárgyalni.

A megállapítást, miszerint a pénztár elszámolásaiban nem érvényesül a szolidaritási elv, fenntartom, a jogszabályszerű gyakorlat kialakítását a Pénztárnak a következő közgyűlését követő 30 napon belül igazolnia kell.

ad 7. A rendelkező részben előírt tájékoztatás a Pénztár számára azért fontos, mert megfelelő tájékoztatás hiányában az igazgatótanács és az ellenőrző bizottság, illetve a közgyűlés az Öpt.-ben meghatározott jogköreit nem tudná teljességében gyakorolni, ami sértené a pénztártagok jogait. Az igazgatótanács, illetve az ellenőrző bizottság tagjainak feladatait és hatáskörét az Öpt. 24-27. §-ai, egyetemleges felelősségüket a feladatkörükben kötelezettségeik megszegésével okozott kárért az Öpt. 20. §-a rögzíti.

ad 8-9. A rendelkezések az Öpt. 65. § (1) és (3) bekezdés a) pontján alapulnak.

A határozat elleni fellebbezést a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló 1999. évi CXXIV. törvény 4. § (3) bekezdése zárja ki, a bírósági felülvizsgálatát az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény 72. §-a biztosítja.

Budapest, 2003. július 29.

Dr. Sáray Éva s.k.,

a PSZÁF elnökhelyettese