IV/15/2000. számú határozat a KST
Forrás Önsegélyező Pénztár általános ellenőrzésének
eredményéről és a pénztár kötelezettségeiről
|
IV/15/2000. számú határozat a KST Forrás Önsegélyező Pénztár általános ellenőrzésének eredményéről és a pénztár kötelezettségeiről A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (a továbbiakban: felügyelet) képviseletében, az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárakról szóló 1993. évi XCVI. törvény (a továbbiakban: Öpt.) felhatalmazása alapján a KST Forrás Önsegélyező Pénztárnál (1237 Budapest, Dinnyehegyi köz 7.) - a továbbiakban: pénztár - 2000. április 6-án végzett általános ellenőrzésről készült jelentés megállapításai alapján az alábbi határozatot hozom. I. Kötelezem a pénztárat, hogy az eszközök és a források leltárkészítési és leltározási szabályzatát, az eszközök és források értékelésének szabályozását és a pénzkezelési szabályzatot a felügyelet részére csatolja be. II. Megállapítom, hogy a pénztár az 1998. és 1999. években kiadott bevételi és kiadási pénztácontentlatait nem a jogszabályoknak megfelelően vezette, ezért kötelezem, hogy azokon a hiányzó aláírásokat pótolja. III. Kötelezem a pénztárat, hogy az egyéni számlák vezetése során a jogszabályoknak megfelelően járjon el. IV. Kötelezem a pénztárat, hogy dr. Lengyel Gabriella és Zsiga András pénztártagok vonatkozásában, a szolgáltatás igénybevételéhez szükséges, még hiányzó dokumentumokat ellenőrzés céljából a felügyelet részére csatolja be. V. Kötelezem a pénztárat, hogy Lengyel Albertné szolgáltatás-igénybevételi kérelmét, ellenőrzés céljából a felügyelet részére csatolja be oly módon, hogy abból a kérelmező szándéka megállapítható legyen. VI. Kötelezem a pénztár igazgatótanácsának elnökét, Kolozsvári Lászlót, hogy rendkívüli közgyűlésen tájékoztassa a pénztártagokat a célellenőrzés megállapításait tartalmazó jelentés és jelen határozatom tartalmáról. Felszólítom a pénztárat arra, hogy e közgyűlésen döntsön a pénztár további sorsáról. VII. Kötelezem a pénztárat, hogy a rendelkező rész I., IV., V., VI. pontjaiban megjelölt kötelezéseknek jelen határozatom kézhezvételétől számított 30 napon belül tegyen eleget. Határozatom felülvizsgálatát - annak kézhezvételétől számított 30 napon belül - a Fővárosi Bírósághoz címzett, és a Fővárosi Bíróságnál vagy a felügyeletnél (Budapest V., Roosevelt tér 7-8.) három példányban benyújtott keresetlevéllel lehet kérelmezni. Indokolás: A felügyelet a 40/2000 számú megbízólevéllel 2000. április 6-án általános ellenőrzést tartott a pénztárnál. Az ellenőrzés a pénztártevékenység folytatásához szükséges személyi és tárgyi feltételek meglétének, a pénztári befektetéseknek a vizsgálatára, illetve a pénztár bevételeinek és kiadásainak tételes ellenőrzésére, a pénztár beszámolási és könyvvezetési kötelezettsége teljesítésére és a pénztár által nyújtott szolgáltatások ellenőrzésére terjedt ki. A pénztár az ellenőrzésről készült jelentésre tett észrevételeiben, annak tartalmával egyetértett. A döntésemet megalapozó indokok a következők: I. Az ellenőrzés során megállapításra került, hogy a pénztár a 270/1997. (XII. 22.) kormányrendelet 4. § (5) bekezdésében előírtakkal ellentétben az eszközök és a források leltárkészítési és leltározási szabályzatával és pénzkezelési szabályzattal nem rendelkezik, illetve az eszközök és források értékelésének szabályozását sem végezte el. Erre figyelemmel, az Öpt. 65. § (1) és (3) bekezdése alapján köteleztem a pénztárat a vonatkozó dokumentumok beküldésére. II. Az ellenőrzés során megállapításra került, hogy az 1998. év során kiadott bevételi és kiadási pénztácontentlatokról legtöbb esetben hiányzik az ellenőr, az utalványozó és a pénztáros, illetve az 1999. év bizonylatairól az ellenőr és az utalványozó aláírása. Ezzel a gyakorlattal a pénztár megsértette a számvitelről szóló 1991. évi XVIII. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 83. § (2) és 85. § (1) bekezdésének előírásait. E rendelkezések értelmében a számviteli (könyvviteli) nyilvántartásokba csak szabályszerűen kiállított bizonylat alapján szabad adatokat bejegyezni, és szabályszerű az a bizonylat, amely az adott gazdasági műveletre (eseményre) vonatkozóan megfelel a bizonylat általános alaki és tartalmi követelményeinek. III. Az ellenőrzés során megállapításra került, hogy a pénztár által bemutatott egyéni számlák vezetése nem felel meg az Öpt. 2. § (3) bekezdés d) pontja által megfogalmazott követelményeknek. Ennek értelmében ugyanis az egyéni számla az az alapnyilvántartás, amelyen a pénztár gazdálkodása és üzemvitele alapul, s amelyet a pénztár - számviteli rendjével összhangban - a pénztártagok részére vezet. A pénztár gazdálkodása során az egyéni számla tartalmazza a pénztártagok rendszeresen fizetett tagdíjának, a munkáltatói tag hozzájárulásának, valamint a pénztárnak juttatott adományoknak azt a részét, amelyet a pénztár tagjai számára az éves pénzügyi terv alapján a szolgáltatások fedezeteként jóváír, illetve a tagnak a pénztárral szembeni követeléseként az alapszabályban rögzítettek szerint elismer. A pénztár szolgáltatásait tehát az egyéni számlák megterhelésével, az alapszabályban rögzített tevékenységi rendhez igazodó szolgáltatási számlákról teljesíti. Konkrét esetben azonban a bemutatott egyéni számlák "éves záró állománya" nem a tag tényleges követelését mutatta, mivel az igénybe vett szolgáltatás összegével az egyéni számla nem volt megterhelve. IV. Az igénybe vett szolgáltatások ellenőrzése során megállapításra került, hogy dr. Lengyel Gabriella és Zsiga András pénztártagok esetében a szolgáltatás igénybevételére vonatkozó dokumentumok között nem szerepel a kérelemhez a szolgáltatási szabályzata szerint szükséges okmány. Az Öpt. 18. § (1) bekezdés c) pontja értelmében az alapszabálynak tartalmaznia kell a pénztár által nyújtott szolgáltatások igénybevételének feltételeit, amely feltételeket azonban a 270/1997. (XII. 22.) kormányrendelet 4. § (4)-(5) bekezdésének rendelkezése szerint elkészített szabályzatnak is rögzítenie kell. Fenti gyakorlatával tehát a pénztár megsértette saját szolgáltatási szabályzatát is, ezért az Öpt. 65. § (1) és (3) bekezdése alapján köteleztem a vonatkozó dokumentumok beküldésére. V. Lengyel Albertné szolgáltatást igénybe vevő pénztártag esetében megállapításra került, hogy a szolgáltatás-igénybevételi kérelmet nem a kérelmező írta alá. Ezzel a pénztár megsértette az Sztv. 83. §-ának a bizonylati rendre, bizonylati fegyelemre vonatkozó előírásait, ezért az Öpt. 65. § (1) és (3) bekezdése alapján köteleztem a pénztárat a vonatkozó dokumentumok beküldésére. VI. Az ellenőrzés során megállapításra került, hogy 1999. december 31-én a pénztár létszáma 18 fő volt. Az Öpt. 2. § (3) bekezdés b) pontja értelmében a tagdíj a pénztár szolgáltatásainak fedezetére, valamint a pénztárszervezet működtetésére rendszeresen fizetett pénzbeli hozzájárulás. Ezért a fentiekre és az Öpt. 24. § (2) bekezdésére figyelemmel, mely szerint az igazgatótanács gondoskodik a közgyűlés határozatainak végrehajtásáról és a pénztár zavartalan működéséről, az Öpt. 65. § (1) bekezdése és (3) bekezdésének e) pontja alapján felszólítottam az igazgatótanács elnökét (mint a pénztár nevében eljáró személyt), hogy az ehhez szükséges intézkedéseket tegye meg. A pénztár észrevételében jelezte, hogy az igazgatótanácsi és ellenőrző bizottsági tagok a soron következő közgyűlésen a taglétszám jelentős bővítését és a pénztár fejlesztését fogják javasolni. VII. Az ellenőrzés során feltárt hiányosságok alapján a kötelezések teljesítésére rendelkezésre álló határidőt az Öpt. 65. § (3) bekezdés a) pontjára, illetve az Áe. 44. § (1) bekezdésére figyelemmel állapítottam meg. Amennyiben a pénztár az e határozatban előírt kötelezettségeknek a megadott határidőre nem vagy késedelmesen tesz eleget, továbbá jogszabálysértő módon jár el ezután is, a felügyelet élni fog az Öpt.-ben biztosított intézkedési jogkörével. A felügyelet az Öpt. 65. § (1) bekezdésében szabályozott felhatalmazás alapján ellenőrizte a pénztárat. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló 1999. évi CXXIV. törvény 4. § (3) bekezdése értelmében a felügyelet határozata ellen közigazgatási úton jogorvoslatnak nincs helye. A keresetlevél benyújtására vonatkozó jogorvoslati jogosultságot az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény 72. §-a biztosítja. Budapest, 2000. július 28. Dr. Szász Károly s. k., a PSZÁF elnöke |