Főoldal -- Határozatok -- Tőkepiaci határozatok
III-28/2001. számú határozat az Arago Befektetési Holding Rt. Pick részvényekre tett nyilvános vételi ajánlatával összefüggésben indított felügyeleti eljárás megszüntetéséről

III-28/2001. számú határozat az Arago Befektetési Holding Rt. Pick részvényekre tett nyilvános vételi ajánlatával összefüggésben indított felügyeleti eljárás megszüntetéséről

Az Arago Befektetési Holding Részvénytársaság (1113 Budapest, Bartók B. út 152., továbbiakban Arago Rt.) a Pick Szeged Szalámigyár és Húsüzem Részvénytársaság (6725 Szeged, Szabadkai út 18., továbbiakban: Pick Rt.) szavazati jogot biztosító részvényeire megtett nyilvános vételi ajánlatával összefüggésben megindított, ugyanezen részvények árfolyamának a 2001. évben történt alakulása tárgyában folytatott vizsgálat alapján, a mai napon az alábbi határozatot hozom.

A Pick részvények árfolyamának tisztességtelen befolyásolásával kapcsolatos, hivatalból indított felügyeleti eljárást megszüntetem .

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (továbbiakban: felügyelet) határozata ellen közigazgatási úton fellebbezésnek nincs helye, azonban a kézbesítéstől számított 30 napon belül keresettel a határozat bíróság általi felülvizsgálata kérhető.

Indokolás : Az Arago Rt. 41,34%-os tulajdoni részesedés, illetve 44,64%-os szavazati befolyás birtokában 2001. október 1-jén a Pick Rt. valamennyi szavazati jogot biztosító részvényére irányuló nyilvános vételi ajánlatot nyújtott be a felügyeletre részvényenként 3770 forint áron, majd ajánlatát (továbbiakban: ajánlat) - rendkívüli tájékoztatás keretében - 2001. október 2-án a Magyar Tőkepiac című hivatalos lapban, illetve a Napi Gazdaság című napilapban közzétette. Az ajánlat egyúttal megjelent a Budapesti Értéktőzsde, illetve a Pick Rt. honlapján is.

A felügyelet az ajánlat jóváhagyására irányuló eljárását a 2001.október 24-én meghozott, III/26 022-1/2001. számú határozatával - a határozat meghozatalának napjától számított harminc napra - felfüggesztette, mivel 2001. október 10. napján a nyilvános vételi ajánlattal összefüggésben célvizsgálatot indított. A vizsgálat megindítását az a körülmény tette szükségessé, hogy a felügyelet a rendelkezésére álló információk alapján, illetve tisztességtelen árfolyam-befolyásolás gyanúja miatt nem tudta megítélni a részvényekért felajánlott ellenérték realitását, ezáltal nem tudott dönteni a nyilvános vételi ajánlat jóváhagyhatósága felől.

A Pick részvények árfolyama a 2001. év során folyamatosan és nagymértékben csökkent. A Pick Rt. azután, hogy az Arago Rt. 2001. január 24-én zártkörű alaptőke-emelés következtében 41,34%-os részesedést szerzett benne, rendszeresen olyan negatív tájékoztatásokat és figyelmeztetéseket tett közzé várható üzleti eredményét illetően, illetve olyan, a várakozásokat messze alulmúló negyedéves gyorsjelentéseket hozott nyilvánosságra, amelyek indokoltsága megkérdőjelezhetőnek tűnt. Ezzel párhuzamosan a Pick részvények 2001. január 2-ai 7021 forintos árfolyama 2001. szeptember 26-ra 2660 forintra, a kiinduló érték 37,89%-ára zuhant, tehát 62,11%-os értékcsökkenést szenvedett el. A felügyeletnek kétsége támadt azzal kapcsolatban, hogy a húsipart, illetve konkrétan a Pick Rt.-t sújtó objektív tényezők (mint például a kergemarha-kór, vagy a sertéshús felvásárlási árának nagymértékű emelkedése) önmagukban alkalmasak lehetnek-e az eredménycsökkenés, illetve az árfolyamváltozás bekövetkezett mértékének alátámasztására.

Az értékpapírok forgalomba hozataláról, a befektetési szolgáltatásokról és az értékpapírtőzsdéről szóló 1996. évi CXI. törvény (továbbiakban: Épt.) 94/G. §-a (1) bekezdésének a) pontja értelmében tőzsdére bevezetett részvény esetén a vételi ajánlatban az ajánlat tárgyát képező részvények ellenértéke nem lehet kevesebb, mint a részvénynek a vételi ajánlat felügyelet részére történő benyújtását megelőző száznyolcvan nap forgalommal súlyozott tőzsdei átlagára. A részvényenkénti 3770 forint vételár a Pick részvények ekképpen számított forgalommal súlyozott átlagáránál magasabb, ebből a szempontból az Arago Rt. ajánlata megfelelő. A felügyelet azonban azt a körülményt is mérlegelte, hogy az Arago Rt.-nek érdekében - és a Pick Rt.-ben fennálló pozícióira tekintettel lehetőségében - állhatott az árfolyam, illetve az átlagár helytálló gazdasági érvekkel meg nem alapozható eredménymutatókkal és információkkal történő leszorítása, mivel az Épt. 94/G. §-a (1) bekezdésének idézett a) pontja alapján ezáltal módja nyílhat a társaságot értéke alatt felvásárolni.

Az Épt. 151. §-a (1) bekezdésének b) pontja alapján tisztességtelen árfolyam-befolyásolásnak minősül bármely értékpapír-piaci szereplő szándékos magatartása, amely megalapozatlan, félrevezető információ közlésével, híresztelésével olyan árfolyam kialakulásához vezethet, amely nyilvánosan rendelkezésre álló információval kellő módon nem indokolható, és amely a piac többi szereplőjét olyan magatartás tanúsítására indíthatja, hogy az az értékpapír valós árfolyamától lényegesen eltérő ügyletek kötését eredményezheti. A vizsgálat annak megállapítására irányult, hogy az Arago Rt. irányítása alatt álló Pick Rt. - a felvásárlási szándékkal összefüggésben, egy minél alacsonyabb minimális vételi ajánlati ár meghatározhatósága érdekében - alkalmazta-e a tisztességtelen árfolyam-befolyásolás Épt. által tiltott eszközét.

Az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény (továbbiakban: Áe.) 26. §-ának (1) bekezdése alapján a közigazgatási szerv köteles a határozathozatalhoz szükséges tényállást tisztázni, a tényállás tisztázása tehát a közigazgatási szerv joga, feladata és törvényi kötelessége. A felügyelet - mint minden államigazgatási szerv - eljárásának törvényessége, szakszerűsége és eredményessége nagymértékben függ a tényállás tisztázottságától, tehát az ügy jogilag releváns tényeinek, körülményeinek feltártságától.

Azon jellegű ügyek esetén, amikor az államigazgatási szerv rendelkezésére álló adatok nem elegendők a határozathozatalhoz, a releváns körülmények feltárása érdekében hivatalból bizonyítási eljárást kell lefolytatnia. Tipikusan ilyen jellegű ügyek a felügyelet célvizsgálatai. A bizonyítási eljárás során a tények megállapítása a felügyelet kötelessége, de azok feltárása, bizonyítása a felügyelet és a vizsgálat alá vont ügyfél együttműködését igényli. E jogalkotói követelmény fogalmazódik meg az Áe. 2. §-ának (4) bekezdésében, miszerint az államigazgatási eljárás a hatóság, az ügyfelek, továbbá az eljárásban részt vevő más szervek és személyek hatékony együttműködésére épül.

Az Épt. idézett 151. §-a által körülírt tisztességtelen árfolyam-befolyásolás vizsgálata a felügyelet hatáskörébe tartozik. Tekintettel arra, hogy az Épt. 151. §-a megvalósítható a részvényárfolyam helytelen gazdasági érvekkel és információkkal, illetve a valóságosnál rosszabb helyzetet tükröző eredménymutatókkal történő leszorítása által is, a felügyeletnek jogszabályi kötelessége az esetlegesen e módon megvalósított árfolyam-befolyásolást alátámasztó tényállás feltárását megkísérelni. A felügyelet azért kérte - az Áe. fent idézett rendelkezése alapján - a Pick Rt. minden bejövő, illetve kimenő számlát magában foglaló vevő-szállító analitikájának megküldését a 2000. június 30-tól 2001. június 30-ig terjedő időszak vonatkozásában, mivel e dokumentumok ismerete a körülírt tényállás teljes körű feltárásához nélkülözhetetlen. A Pick Rt. a kérésnek nem tett eleget, a kért dokumentáció átadását megtagadta, így a felügyeletnek a tényállás egyéb módon történő tisztázását kellett megkísérelnie. Emiatt került sor 2001. november 23-án a III/26 022-2/2001. számú határozat meghozatalára, amellyel a felügyelet az ajánlat jóváhagyására irányuló eljárását - a határozat kiadásának napjától számított harminc napra - ismételten felfüggesztette.

Az eddigi vizsgálat során nem nyert bizonyítást - ugyanakkor nem is vált kizárhatóvá -, hogy egyes érintett természetes és jogi személyek a Pick részvények árfolyamának tisztességtelen és jogellenes módon történő befolyásolására törekedtek. Azok az információk, amelyek eddig a felügyelet tudomására jutottak, a tényállás teljes körű megállapításához, a jogszabálysértés bizonyításához, illetve felügyeleti szankció alkalmazásához összességükben is elégtelenek.

Tekintettel egyrészről arra, hogy az ajánlat jóváhagyása felőli döntés a jelen határozat tárgyát képező felügyeleti vizsgálat eredményének függvénye, tehát attól függetlenül meg nem hozható, másrészről arra, hogy a vizsgálat elhúzódásából fakadó bizonytalanság a társaság részvényeseinek, a társaságnak - illetve közvetve az egész tőkepiacnak - károkat okozhat, a felügyelet nem tartja célszerűnek vizsgálata folytatása érdekében az ajánlat jóváhagyása tárgyában indult eljárás felfüggesztésének további fenntartását. Erre való tekintettel a Pick részvények árfolyamának tisztességtelen befolyásolásával kapcsolatos vizsgálat megszüntetéséről határoztam.

A döntés meghozatala során azt a körülményt is mérlegeltem, hogy a Pick részvényekért kínált ellenértéket az ajánlattevő a befektetők szempontjából kedvezően módosította.

Abban az esetben, amennyiben a felügyeletnek utóbb olyan új információ jut tudomására, amely a tisztességtelen árfolyam-befolyásolás megvalósulását egyértelműen alátámasztja, módjában áll az ügyben új célvizsgálatot indítani.

Az eljárás megszüntetéséről - a kifejtett indokok alapján - az Áe. 14. §-ának (2) bekezdésében, illetve 42. §-ának (1) bekezdésében foglaltakra tekintettel határoztam.

A határozat elleni fellebbezést a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló 1999. évi CXXIV. törvény 4. §-ának (3) bekezdése zárja ki, a határozat bíróság általi felülvizsgálatát az Áe. 72. §-ának (1) bekezdése teszi lehetővé.

Budapest, 2001. december 3.

Dr. Szász Károly s. k.,

a PSZÁF elnöke