Törvényi változások
A törvényi változások miatt a Felügyelet felhívja a gépjármű üzembentartók és
tulajdonosok figyelmét, hogy az elmúlt évek gyakorlatától eltérőn a kgfb szerződésnél
az idén már nem mindenki válthat biztosítót 2011. január 1-jei hatállyal.
Az új szabály lényege, hogy kgfb szerződést csak a teljes egy éves biztosítási
időszak utolsó napjára (évfordulóra) lehet felmondani. Azok tehát, akik gépjárművüket
idén vásárolták, a meglévő kgfb szerződésüket 2010. december 31-i hatállyal nem
mondhatják fel, hiszen a szerződés évfordulója az egy éves biztosítási időszak
figyelembevételével 2011-ben, szerződéskötésük évfordulóján lesz.
Ha például az ügyfél járművét 2010. március 17-én vásárolta, akkor meglévő kgfb
szerződését december 31-i hatállyal nem mondhatja fel, és új kgfb-szerződést is
csak egy évvel későbbi, azaz 2011. március 17-i hatállyal köthet. Az év végi szokásos
kampányban így csak azok az üzembentartók és tulajdonosok élhetnek a 2011. január elsejei hatályú
biztosító váltás lehetőségével, akik gépjárművüket 2010. január 1. előtt vásárolták.
Ha egy 2010-ben vásárolt gépjármű üzembentartója vagy tulajdonosa a meglévő kgfb
szerződését tévedésből december 31-i hatállyal mégis felmondja, és helyette 2011.
január elsejei hatállyal új szerződést köt, akkor számítania kell arra a számára
kedvezőtlen jogkövetkezményre, hogy a szabálytalanul újonnan kötött kgfb szerződése
nem tekinthető érvényesnek. A 2010-ben vásárolt gépjármű üzembentartójának vagy tulajdonosának arra azonban
bármikor lehetősége van, hogy a meglévő kgfb szerződését annak jövő évi évfordulójára
tekintettel mondja fel, és az új szerződést erre a jövőbeli évfordulóra figyelemmel
kösse meg.
A piac főbb jellemzői
A 2009-es év egyik legfigyelemreméltóbb eseménye a kgfb piacon az volt, hogy
a termék 2000 óta először volt nyereséges. Ez különösen azért is fontos tény, mert ugyanakkor – vélhetően többek között
a verseny hatására – az egy szerződésre eső átlagdíjak mintegy 7 %-kal csökkentek.
A változás hátterében – összpiaci szinten – meghúzódó okok két további pozitív
jelet is mutatnak: ha kis mértékben is, de javult (csökkent) a kgfb ágazat költséghányada, s ami különösen jelentős tényező, csökkent a káresemények száma is. A kárdarabszám
apadásának egyik legfontosabb tényezője a személyi sérüléses károk számának csökkenése.
A fenti, 2008-ról, 2009-re mutatkozó tendencia a 2009-es díjhirdetés következtében
2010-ben is folytatódott. A 2010-es II. negyedévi adatok alapján, az egy szerződésre eső átlagdíj további
6%-kal csökkent és az egy szerződére eső kárfelhasználás is további 3%-os csökkenést
mutat.
A pozitív tendencia – noha jóval visszafogottabb mértékben - a jövedelmezőség
területén is folytatódhat 2010-re vonatkozóan. Pozitív nulla, azaz néhány milliárdos
eredmény technikailag még látszik a rendszerben. Kérdés persze, hogy egyéb szempontjaik
figyelembevételével bizonyos újonnan jelentkező külső költségeket hogyan és hová
allokálnak a piaci szereplők
A tulajdonosokat érintő profitabilitás javulása és az ügyfeleket érintő átlag
díjszint-csökkenés mellett az egyik legfontosabb kérdés a tőke ellátottsági szint,
illetve a tartalékok megfelelősége. A piac tőkefeltöltöttsége átlagosan 242 % és 2 biztosító kivételével minden cég tőkefeltöltöttsége meghaladta a 150%-ot.
A publikus adatok az esetleges új indulók számára igen nyeresége – az éves díjbevételre
vetítve mintegy 12%-os profitot eredményező – ágazatot mutatnak, ami „serkentően”
hathat mind új szereplők megjelenésére, mind a piaci (ár)verseny éleződésére.
A 2009-től a piac bizonyos mértékű konszolidáción esett át. Kikerült a szereplők
közül a MÁV-ÁBE biztosító, összevonták a (korábbi) OTP-Garancia és a Groupama
biztosítókat, valamint a TIR biztosító átruházta állományát az AIM biztosítóra,
amelynek kgfb termékterjesztését viszont a Felügyelet a közelmúltban megtiltotta.
A 2010-es díjhirdetéskor új (illetve részben új) szereplők is megjelennek a piacon. Így a WABARD biztosító, illetve a romániai székhelyű ASTRA biztosító magyarországi
fióktelepe.
Piaci szereplők, piac szerkezet
A hazai kgfb piacon jelenleg 14 biztosító osztozik. A két piacvezető biztosító
csoportnak 54,5%-os piaci részesedése van. A piaci koncentráció, ha lassan is,
de évről évre csökken.

Ami a kgfb piacra lépett új biztosítók számát illeti az elmúlt közel 20 évben,
1991-ben még 5 biztosító lépett a piacra. A következő évek változó ütemű gyarapodást
hoztak, amelyen belül két, 4-4 új belépőt jelentő szakasz, a 2003-2004-es, illetve
a 2007-2009-es hullám emelhető ki.
A károk alakulása
A 2009. évi, tárgyévi kárgyakoriság (tárgyévi károk száma /átlagos állomány db)
3,8%, ami a korábbi évekhez képest jóval kedvezőbben alakult (az elmúlt időszakban
is az évenkénti kárgyakoriságok általában 4-5% körül voltak). A kárgyakoriság
alapján különbség van az egyes biztosítók között, ami nem csak az állomány minőségétől,
de a portfólió-összetételétől is függ. A kárgyakoriság csökkenése összhangban
van a különböző rendőrségi tájékoztatókkal, amelyek szerint az „objektív felelősség”
bevezetése óta csökkent a balesetek száma (a rendelkezést a közúti közlekedésről
rendelkező 2007. évi CLXXV. törvény tartalmazza). Az alábbi ábra jól szemlélteti
a károk 2007 utáni csökkenését s egyben azt a logikus tényt is, hogy a csökkenő
kárvolument a díjak csökkenése is követte.
(Kattntson a nagyobb képméretért!)
A kárhelyzet javulását, s egyben az eltérő jármű típusok kockázatosságát is mutatja
az alábbi ábra.
(Kattintson a nagyobb képméretért!)
A kárgyakoriság csökkenése mellett nagyobb mértékben csökkent a gyakori károkozók,
például autóbuszok, tehergépkocsik és vontatók kárgyakorisága, amely szintén az
átlagos kárfelhasználás csökkenését eredményezi. Érdekességként megemlíthető,
hogy a legveszélyesebb járműtípust a mindössze 218 darab trolibusz jelenti, melyek
kárgyakorisága mintegy 50%-os.
A baleseteken belül csökkent a súlyos személyi sérüléssel járó balesetek száma
és – a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján – ezzel együtt az aránya is.
A súlyos személyi sérüléses károk jóval magasabb összegű és hosszabb távú kárráfordítást
igényelnek, mint a leggyakoribb jármű lemezkárok.
(Kattintson a nagyobb képméretért!)
A költségek alakulása
A kgfb ágazat jövedelmezőségének vizsgálatakor fontos tényező a működés közben
felmerülő költségek nagysága. 2009-ben a költséghányad 34,3%. Ez az arány 1,1%-kal
alacsonyabb, mint 2008-ban. A piaci szereplők közül tavaly csak 3 biztosító költséghányada
nőtt. A funkcionális költségek közül egyedül a kárrendezési költséghányad növekedett
2008-ról 2009-re.
Piaci (KGFB) költséghányadok
%
|
2004
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
Szerzési
|
14,7
|
13,3
|
13,4
|
14,3
|
17,5
|
16,6
|
Igazgatási
|
12,8
|
12,0
|
11,7
|
13,3
|
13,0
|
12,4
|
Kárrendezési
|
4,8
|
4,4
|
4,1
|
4,4
|
4,9
|
5,3
|
Összesen
|
32,3
|
29,7
|
29,2
|
32,0
|
35,4
|
34,3
|
Az adatokat grafikusan megjelenítve:
(Kattintson a nagyobb képméretért!)
Az új piacra lépők 2 jelentősebb hulláma idején, a 2003-2004-es illetve a 2007-2009-es
időszakban jelentősen megugrott a szerzési költség. Az igazgatási költséget –
piaci szinten – már hosszabb távon 12-13% között tartják a biztosítók, s az elmúlt
éveket – érdekes módon pont a károk csökkenésével egy időszakban – a kárrendezési
költségek határozott növekedése jellemezte.
Tőke- és tartalékhelyzet
Egy biztosító fizetőképességének megítéléséhez vizsgálni kell mind a tőkeellátottságának,
mind a tartalékainak helyzetét. Ezen belül csak a tartalékok elégségessége után
dönthető el, hogy a tőkeellátottság megfelel-e a törvényi követelményeknek, s
a felügyeleti elvárásoknak.
A kgfb biztosítások tartalékai alapvetően három tartaléktípusból tevődnek össze:
a járadék tartalékból, a tételes függőkárok tartalékából és a bekövetkezett, de
még be nem jelentett károk (IBNR) tartalékából. Az utóbbi tartalékát (mely az
összes kgfb tartalék mintegy 10%-át teszi ki) az elmúlt évek kárstatisztikáira
támaszkodva, az úgynevezett kifutási háromszögeken alapuló biztosításmatematikai
statisztikai módszerekkel számítják ki. A járadéktartalékok szintén matematikai
számítások alapján határozzák meg. Ezzel szemben a tételes függő károk tartalékának
a képzése a konkrét bekövetkezett károk várható kifizetéseire képzett, kárszakértői
becslésen, szakértelmen alapuló, káronként (és biztosítónként) egyedileg meghatározott
összeg. Ennek következtében jelentősen függhet egy adott biztosító portfólió szerkezetétől.
A Felügyelet 2009 végétől alkalmazza az úgynevezett korrigált tartalékmutatók
módszertanát, amelyet honlapján is publikált (az alkalmazott paraméterekkel, piaci
benchmarkokkal együtt). Az egyszerű tartalék/díj, tartalék/állomány vagy átlagos-tartalék
mutatók nem mérik megbízhatóan az egyes biztosítók tartalékszintjét, mert egy
kezdő vagy dinamikusan növekvő állománnyal, illetve zömében nemrég bekövetkezett
kárral rendelkező biztosító tartalékszintje alacsonyabb is lehet. A korrigált
tartalékmutatók kidolgozásánál e szempontok épültek be a mutatókba, hogy így a
piaci átlaghoz/benchmarkhoz viszonyítva számszerűsíthető legyen, hogy egy adott
biztosító a piaci átlagnak megfelelően, jelentősen a felett, avagy éppen alul
tartalékolt-e.
A mutatók seregéből kiemelve a legfontosabbnak ítéltet, a tételes függőkár-tartalék/díj
mutató alapján a piaci átlagnál magasabb tartalékszintet látható 2009-ben 4 biztosítónál,
s alacsony (felügyeleti figyelmet érdemlő) tartalék szint 2 biztosító esetében.
A kgfb biztosítók tőkefeltöltöttsége 2009 év végi adatok alapján átlagosan 242%-os
szintet mutatott. Mindössze két biztosító volt a felügyeletileg kritikusnak ítélt
120%-os feltöltöttségi szint közelében. Az összes többi biztosító feltöltöttsége
meghaladta a 150%-ot. Közülük a 2010 II. negyedévi adatok alapján az egyik biztosító
tőkefeltöltöttsége jelentősen javult.
A jövedelmezőség kérdése
A 2009-es év eddig még nem látott áttörést hozott a magyar kgfb piacon. A termék
liberalizációja óta először fordult elő, hogy összpiaci szinten a kgfb terméket
nyereségesként mutatták be a biztosítók, a díjbevételre vetítve 11,8%-os nyereséget
és 15,2 milliárd profitot realizálva. 2009-ben gyakorlatilag csak a piacra később
belépő „újak” voltak veszteségesek. A legnagyobb arányú veszteség a díjbevételre
vetítve 50%-os volt. Az eredményesség szempontjából a legjobb biztosító majdnem
30%-os, díjra vetített eredményt ért el.
(Kattintson a nagyobb képméretért!)
A 2009 évi nyereségszint még akkor is jelentős, ha figyelembe vesszük, hogy az
részben az egyik jelentős súlyú biztosító tartalékolási rendszerének átalakításához
köthető. Ám ha ezzel az egyszeri tétellel korrigáljuk a piaci eredményt, a biztosítók
összpiaci szinten akkor is 7,8%-os nyereséget értek el a díjra vetítve.
A kgfb jövedelmezőségét tekintve az elmúlt évek idősora ugyanakkor igen hektikus
képet mutat. Sem az egyedi biztosítóra, sem a piac egészére nem lehet ezen adatok
alapján előrejelzéssel élni. Az eddig eltelt időben a biztosítók jövedelmezősége
szinte semmiféle trendet, irányt nem mutatott, annyi állapítható meg, hogy a biztosítók
többsége általában többször volt veszteséges, mint nyereséges.
A 2010. II. negyedéves adatszolgáltatások, illetve a korábbi években tapasztalt
folyamatok alapján mindenesetre várhatóan a díjbevétel visszaesésével kell számolni
2010 egészét tekintve. A tárgyévi károk, illetve költségek ennél kisebb mértékben
ugyan, de várhatóan szintén elmaradnak a 2009. évben tapasztaltaktól. A várható
befektetési eredményeket, illetve a korábban megképzett tartalékok várható lebonyolítási
eredményeit is figyelembe véve a tisztán biztosítástechnikai folyamatok alapján
szerény, 2-3 milliárdos eredményt várható a piac egészén.
Várakozások a 2010 őszi kgfb díjhirdetés kapcsán
Pusztán a díjak és a károk elmúlt 3 éves csökkenéséből enyhe díjcsökkenést, esetleg
szinten maradó díjat lehetne előre jelezni. A piaci szereplők reakcióit azonban
számos tényező mozdíthatja el egy „harcos”, komoly díjversennyel járó kampány
felé.
Egyrészt, mivel a 2009. év – először – nyereségesnek mutatta a kgfb piacot, levonható
az a következtetés, hogy némi díjcsökkentéssel piacot lehet szerezni, illetve
ennek párjaként, a díjversenyből kimaradó biztosító számára fennáll annak a kockázata,
hogy akár jelentős állományt is veszíthet. Sok, erre specializált biztosításközvetítőnek
érdeke a piaci mozgás. Az elmúlt évek tényei ráadásul évről évre nagyobb mozgást/felmondást/átkötést
jeleztek a kgfb piacon.
E mellett, mivel már nem kötelezően a naptári forduló a szerződések éves fordulója,
évről évre kisebb jelentősége lesz a novemberi kampánynak (más szóval, volumenét
tekintve a mostani lesz a legnagyobb a következő évekhez viszonyítva). A díjosztályok
törvényi változása – a motor hengerűr-tartalmáról (köbcenti) annak teljesítményére
(kilowatt) való áttérés – hatása ráadásul igen sok szerződőt ösztönöz arra, hogy
tájékozódjon az új díjszerkezetről, a számára esetleg megfelelőbb szerződésekről.
Végül nem zárható ki, hogy az új szereplők agresszív üzletpolitikával jelennek
meg a piacon.
A fenti tényezők közül néhány további adatokkal is alátámasztható. A 2009-es
díjhirdetés következtében váltó kb. 1,5 millió ügyféllel kapcsolatban például
a biztosításközvetítők mintegy félmillió szerződést kötöttek, azaz hozzájuk volt
köthető az aktuális piaci lehetőség 30%-a. A 2005. évi díjhirdetést követően még
csak 350 ezren kötöttek új szerződést, a 2009-es díjhirdetéskor ennek több mint
négyszeresére, azaz 1,5 millióra rúgott ez a szám.
A Felügyelet 2010 októberében bekérte a biztosítók adatat arra vonatkozóan, hogy
milyen a megoszlás a régi és új díjosztályok között. A beérkezett, összesített
adatok igen nagy szóródást mutatnak, azaz egy régi (köbcentis) díjosztály tagjai
az új tarifarendszer szinte bármely osztályában előfordulhatnak. A táblázat tanúsága
szerint a szerződők legalább 35-40%-a késztetve lehet arra, hogy felülvizsgálja
szerződését, keresse a számára legelőnyösebbet, ami így legalább 1,2-1,6 millió
szerződés mozgását eredményezheti a piacon.
|
< = 37 kW
|
38-50 kW
|
51-70 kW
|
71-100 kW
|
101-180 kW
|
> 180 kW
|
hibás
|
< = 850 ccm
|
62,3%
|
31,2%
|
0,5%
|
0,1%
|
0,0%
|
0,0%
|
3,4%
|
851-1150 ccm
|
20,7%
|
66,0%
|
10,8%
|
0,3%
|
0,0%
|
0,0%
|
1,4%
|
1151-1500 ccm
|
3,5%
|
31,8%
|
54,9%
|
7,4%
|
0,1%
|
0,0%
|
1,5%
|
1501-2000 ccm
|
1,9%
|
6,8%
|
24,6%
|
55,4%
|
10,2%
|
0,1%
|
0,7%
|
2001-3000 ccm
|
2,5%
|
1,0%
|
11,2%
|
23,1%
|
59,2%
|
2,3%
|
0,4%
|
> 3000 ccm
|
4,1%
|
0,3%
|
0,8%
|
2,1%
|
51,3%
|
41,0%
|
0,2%
|
Budapest, 2010. október 26.
Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete
További információ a sajtónak:
Binder István sajtószóvivő
T: 489-9235
E-posta: binder.istvan@pszaf.hu
www.pszaf.hu